Menu
CZK Měna
> Jak vybrat cyklotrenažér

Jak vybrat cyklotrenažér

 

Jak vybrat cyklotrenažér

Jestliže s cyklotrenažérem nemáte zkušenosti a teprve přemýšlíte o jeho pořízení, možná vás překvapí, že existuje hned několik typů - lišící se nejen cenou ale například také brzdným systémem, sedlem, úchyty, pedály apod. Pokud byste ocenili menší radu, podle čeho cyklotrenažér vybírat, připravili jsme pro vás tohoto nákupního průvodce.

Cyklotrenažéry vybíráme vždy v závislosti na tom pro koho je určen a jak na něm bude dotyčný šlapat. Jiný trenažér bude vhodný pro kondiční šlapání, jiný zase pro účely tréninku aktivního sportovce. Prvotně je před samotným nákupem nutné znát a při výběru zohlednit váhu a výšku osob, které stroj budou používat. To vše také s ohledem na rám stroje a rozsah nastavení sedla a madel.

Důležité je také zohlednit, zda-li plánujete cvičit také šlapáním ve stoje. Pokud ano, rozhodně se poohlédněte po dražším modelu. Ty nejlevnější modely nejsou, byť jsou vybaveny dobrým tělem, konstruovány a jejich životnost pak rapidně klesá. Neméně důležitý je také způsob zajištění záručního a pozáručního servisu – zjistěte si, zda jsou na daný model dostupné náhradní díly, jejichž sehnání může být, zejména u nejlevnější variant a neznámých značek, komplikované. Existují ale společnosti a specializované firmy, zabývající se servisem strojů, kteří provedou opravu či servis přímo u vás doma.

Brzdný systém
Obecně se u cyklotrenažérů setkáme se třemi typy brzdných systémů:

Mechanická brzda
Mechanická brzda, jinak nazývána také přítlačná, funguje na principu destiček s filcem vytvářející odpor. Destičky tlačí na setrvačník, čímž jej mechanicky brzdí. Tento brzdný systém je velmi rozšířený jak mezi domácími tak i profi modely. Velkou výhodou je jeho velká spolehlivost a široký rozsah zátěží. Nevýhodou jsou ruchy, vznikající se při tření destiček a setrvačníku, což může být pro některé uživatele rušivý element. U kvalitních strojů vydrží filc klidně i několik let a jeho výměna je snadná a rychlá.

Magnetická brzda
Magnetická brzda funguje na principu permanentního magnetu, který se přibližuje a vzdaluje od setrvačníku, čímž mění brzdný účinek. Výhodou je naprosto tichý chod a nulové opotřebení. Nevýhodou může být menší rozsah zátěžových stupňů, než jako je tomu u modelů s mechanickým brzdným systémem.

Vzduchová brzda
Ty nejlepší značkové modely jsou vybaveny vzduchovou nebo kombinací vzduchovo-magnetické brzdy, které dodávají šlapání větší dynamiku. Z toho důvodu jsou oblíbené zejména u profesionálních a aktivních sportovců.
 
 
Nosnost a ergonomie rámu 
Nosnost vždy závisí na síle/masivnosti rámu. Problém je, že výrobci ji často uvádějí sami bez ohledu na reálnou živostnost. Pokud plánujete cyklotrenažér využívat i pro šlapání ve stoje, orientujte se raději dle hmotnosti celého stroje, neboť právě ta vám napoví, jak masivní rám je, kolik toho vydrží apod. Svou roli samozřejmě hraje také kvalita zpracování a použitých materiálů.

Z ergonomického hlediska není u ověřených dodavatelů důvod k obavám. Značkoví výrobci využívají již ověřených konstrukcí, na které se můžete stoprocentně spolehnout. Většina trenažérů disponují také variabilním nastavením výšky sedla, jeho posunu dopředu či dozadu a sklonu sedla.
 
Šlapací střed
Životnost a tichost chodu stroje zásadně ovlivňuje šlapací střed cyklotrenažéru. U nejlevnějších modelů do cca 5000 Kč se setkáme s obyčejným miskovým šlapacím středem. U těch lepších je pak využíván střed s ložisky a klikami na čtyřhran. Typ středu jednoduše poznáte dle uložení klik.

Cyklotrenažéry s miskovým šlapacím středem jsou vybaveny jednou ohnutou klikou, která prochází tělem stoje. Z toho důvodu je nutné takový stroj pravidelně seřizovat, každopádně počítejte, že i s pravidelným servisem dojde nevyhnutelně jeho opotřebení a v důsledku toho i k vyšší hlučnosti. Výměna takového dílu přitom často vychází na polovinu pořizovací ceny stoje, proto doporučujeme rovnou zakoupení lepšího modelu se středovým složením a ložisky.

Mnoho cyklotrenažérů jsou již vybaveny středovým složením s ložisky a klikami na čtyřhran, jaké můžeme pozorovat i u klasického kola. Tento střed je v případě kvalitní výroby a provedení naprosto bezúdržbový a tichý.
 
Hmotnost setrvačníku a převod
Hmotnost setrvačníku má silný vliv na plynulost záběru při šlapání a to zejména při vyšší zátěži. Podstatný je také jeho převod. Můžete zakoupit cyklotrenažér se setrvačníkem bez volnoběhu, kdy je setrvačník pevně propojen s pedálem.

Dalším typem je právě setrvačník s volnoběhem, ten volí převážně cyklisté a sportovci, kteří chtějí simulovat jízdu na kole.

Pedály, sedlo a uchycení
Obvykle jsou pedály vybaveny klipsnou, případě specifickými nástavci pro uchycení cyklistické obuvi. Mezi nejlevnějšími modely (do 10 000 Kč) jsou pedály obvykle plastové, u těch lepších je pak použita slitina kovů či hliník.
Jedním z parametrů, který by vás při pořizování měl zajímat je rozměr trnu na sedlo, důvod je jednoduchý – v případě opotřebení sedla nebo náhrady za pohodlnější variantu, není žádný problém sedlo vyměnit.

 

Vybrat cyklotrenažér